Kemunculan Tamadun Islam


Kemunculan Tamadun Islam

Tajuk
♥ Kehidupan Nabi Muhammad s.a.w. Sebelum Dilantik Me...

♥ Keperibadian Nabi Muhammad s.a.w.

♥ Kerasulan Nabi Muhammad s.a.w.

♥ Penyebaran Islam di Makkah

♥ Penentangan Terhadap Islam

♥ Penerimaan Terhadap Islam

♥ Nabi Muhammad s.a.w. Menyelesaikan Masalah

♥ Peta Minda


Kumpulan
Ahli Kumpulan:
♥ Tio Mi Kin
♥ Chew Jia Yi
♥ Ong Wuey Qi
♥ Amanda Wong
♥ Joline Lee

Kelas:
♥ S4A

Sekolah:
♥ SMJK Perempuan China Pulau Pinang

Penghargaan
♥ Pengetua, Cik Yeo Eng Sim
♥ Guru Sejarah, En Mohammad Naim
♥ Blogger

Rujukan
♥ Google
♥ Wikipedia
♥ Buku Teks Sejarah Tingkatan 4

Komen
Ciri-ciri Masyarakat Arab Jahiliah
Secara umum, masyarakat Arab Jahiliah boleh dikategorikan kepada dua golongan, iaitu masyarakat Badwi dan masyarakat Hadari. Masyarakat Badwi tinggal di kawasan gurun dan pedalaman, iaitu di bahagian tengah Semenanjung Tanah Arab. Masyarakat Hadari pula menetap di kawasan pesisiran pantai Semenanjung Tanah Arab. Oleh sebab kawasan petempatan mereka berbeza, maka, secara tidak langsung cara hidup dan pencapaian masyarakatnya juga berbeza. Ciri-ciri kehidupan masyarakat Arab Jahiliah dapat dilihat dari segi agama, sosial, ekonomi, kepercayaan dan nilai hidup yang dipegang.

Masyarakat Arab Jahiliah mengamalkan perbuatan yang tidak bermoral seperti berjudi, berzina dan meminum arak. Mengikut fahaman mereka, seseorang lelaki yang meminum arak sehingga mabuk menunjukkan mereka telah sempurna sebagai lelaki. Kedudukan lelaki dalam masyarakat Arab Jahiliah pula adalah rendah sehingga mereka tidak dapat mewarisi harta pusaka tinggalan ibu bapa mereka. Terdapat dalam kalangan mereka yang menanam bayi perempuan hidup-hidup sejurus dilahirkan. Pembunuhan terhadap bayi perempuan dilakukan kerana mereka beranggapan anak perempuan akan menjatuhkan maruah keluarga. Dalam soal perkahwinan pula, tidak ada peraturan khusus yang boleh dijadikan sebagai panduan oleh masyarakat Arab Jahiliah. Seseorang lelaki boleh berkahwin dengan beberapa orang wanita sekali gus atau dengan sesiapa yang disukainya.
Aktiviti perniagaan yang dijalankan oleh para pedagang berasaskan riba dan penindasan. Sikap para pedagang pula lebih mementingkan keuntungan dan kekayaan semata-mata. Kegiatan merompak dan merampas barangan daripada kafilah di padang pasir juga merupakan punca mata pencarian masyarakat Arab Jahiliah. Merompak dikatakan sebagai kewajipan yang harus dilakukan oleh setiap individu dan setiap kabilah. Selain itu, eksploitasi golongan kaya terhadap golongan miskin merupakan amalan biasa yang dilakukan oleh golongan berada.


Terdapat empat bentuk kepercayaan agama dalam masyarakat Arab Jahiliah, iaitu agama wathani (menyembah berhala), animisme (memuja alam seperti pokok), samawi (Kristian dan Yahudi) dan kepercayaan (seperti menilik nasib, sihir, dan mempercayai roh orang mati menjadi burung).

Berdasarkan catatan al-Quran terdapat sebilangan kecil masyarakat Arab Jahiliah menganut agama Hanif. Setelah kira-kira 3500 tahun, penganut agama Hanif telah melupakan ajaran ini secar beransur-ansur. Terdapat juga dalam kalangan mereka yang mencampuradukkan ajaran agama Hanif dengan amalan tradisi masyarakat Arab Jahiliah.
Masyarakat Arab Jahiliah mengamalkan Sistem Kabilah yang berasaskan cara hidup berpuak-puak dan berkelompok. Dalam sesebuah kabilah, ahlinya terdiri daripada suku tertentu dan mereka tinggal dalam sesebuah kawasan. Setiap kabilah mempunyai identiti dan peraturannya sendiri sementara ahli kabilah pula sangat taasub dan fanatik terhadap kabilah masing-masing. Sesuatu kabilah diketuai oleh seorang syeikh yang juga merupakan lambang perpaduan kaum mereka. Pelantikan syeikh dalam sesebuah kabilah adalah berdasarkan syarat-syarat tertentu. Antaranya, bakal syeikh tersebut mestilah disukai oleh ahli kabilah dan dilantik atas persetujuan ramai. Beliau juga mestilah berfikiran matang, gagah, berani dan pandai berpidato.


*Kafilah

Kumpulan manusia yang bergerak dari satu tempat ke satu tempat dengan satu tujuan, contohnya berniaga atau berpindah.

*Khurafat

Kepercayaan karut atau tahyul
  • Antara kepercayaan khurafat:
1. mempercayai perjalanan yang ingin dilakukan oleh seseorang  mesti berpandukan arah burung
2. mempercayai sihir dan ramalan ahli nujum
3. mempercayai pemakaian cincin perak dan tembaga boleh menjadikan seseorang itu kuat


*Sebelum kemunculan Islam telah wujud agama yang diturunkan oleh Allah kepada nabi-nabi terdahulu.
  • Agama Hanif disampaikan oleh Nabi Ibrahim a.s. dan Nabi Ismail a.s..
  • Penganut agama ini digelar Hunafah
  • Pengikut ajaran agama Hanif pada zaman sebelum kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. ialah:
1. waraqah bin Naufal
2. Uthman bin Huwairith
3. Abdullah bin Jahsh
4. Umaiyah bin Abi Salt

0 komen